Het King of the Court spelprincipe

  1. Het King of the court-tornooi zal gespeeld worden in een rond of ovaal terrein dat afgebakend is met een boarding. Aangezien het doel slechts 120cm breed en 60cm hoog is, wordt er zonder doelman gespeeld.
  2. Duur van de wedstrijd: maximaal 3 min (indien er niet gescoord wordt). Scheidsrechter/begeleider geeft aan wanneer laatste 60sec ingaan.
  3. De ploeg die als eerst een doelpunt scoort, wint de wedstrijd!
  4. De ploeg die wint, krijgt één punt en speelt tegen het volgende team, de verliezers verlaten het terrein en krijgen geen punt. Er kan per terrein gespeeld worden met minimum drie en maximum vijf teams.
  5. Wanneer men drie maal achter mekaar een wedstrijd wint, krijgt men een bonuspunt en verlaat men eveneens het terrein. Dan komen twee (nieuwe) teams in het terrein om de volgende wedstrijd te spelen.
  6. Wanneer er geen doelpunt gemaakt is na 3 min. verlaten beiden teams het terrein. 
  7. Wanneer het spel hervat wordt na een overtreding, dient een afstand van 2 meter tot de bal gerespecteerd te worden, door de spelers van de overtredende ploeg.
  8. Door het spelen met low bounce ballen (verminderde botseigenschappen) blijft de bal langer in het spel. Wanneer de bal toch buiten het speelveld terecht komt (over de boarding), hervat de tegenstrever het spel door de bal in te rollen van op de grond. De bal wordt van op de plaats waar deze de boarding passeerde over grond ingerold naar een medespeler. De tegenstanders respecteren een afstand van 2 meter
  9. Verdedigen van eigen doel op een afstand van minder dan één meter is niet toegestaan, uitgezonderd in een loopbeweging. M.a.w. STILSTAAN VOOR EIGEN DOEL is VERBODEN. Fouten hiertegen worden bestraft met een rechtstreekse vrije trap van aan de middenstip.
  10. Bij een overtreding krijgt de tegenstrever de bal (rechtstreekse vrije trap) en kan de speler die de overtreding beging uitgesloten worden voor het verdere verloop van de match, o.a. bij:
    ·         lichamelijk contact (zo weinig mogelijk lichamelijk contact is toegestaan)
    ·         sliding, tackle
    ·         opzettelijk spelen van de bal met de hand
  11. Elke vorm van agressie (slaan, natrappen, spuwen,…) wordt bestraft met onmiddellijke uitsluiting = rode kaart! Deze ploeg is verplicht de volgende wedstrijd(en) met twee spelers af te werken.
  12. Als er iemand gekwetst is of verzorgd dient te worden wordt meteen het spel stilgelegd en moet deze speler het veld verlaten.
  13. Het spel start wanneer de scheidsrechter/begeleider de bal in het midden werpt; de spelers staan op hun eigen speelhelft aan het doeltje opgesteld.
  14. Wanneer een nieuw team in het veld komt krijgt deze de bal om het spel te starten aan het eigen doeltje.
  15. Wanneer twee teams het veldje moeten verlaten (derde overwinning achter mekaar of wanneer er niet gescoord werd binnen de 3 minuten) komt het team met de laagste score als eerste terug het veld in.
    (bijv. geel en rood verlaten het veldje maar geel heeft slechts 3 punten en rood 5; dan zal het gele team vóór het rode team terug in het veld komen)
  16. Tijdens een rechtstreekse vrije trap van aan de middenstip als straf voor het stilstaan voor het eigen doeltje mag de verdedigende ploeg een muur vormen op een afstand van 2m.
  17. Kleurenvolgorde van spelen: GEEL-ORANJE-GROEN-ROOD-BLAUW
    (gebruik vooropgestelde scorekaarten)

 

Download spelregels + scorekaart (pdf bestand, 149 Kb.)

Powerplaysoccer
Centrum Zuid 3104
B-3530 Houthalen-Helchteren
Tel: +32(0)78/15.90.15
info@powerplaysoccer.be
Webdesign door Pixeo